Hur går det till när ICA Malmborgs i Malmö och Lund räddar träd och underlättar för kunderna med hjälp av digitalisering? Och hur visar man en konservativ bransch att tryckta reklamblad är irrelevant i en digital värld?

Vad gör du nu?


Varför envisas handeln med att skicka ut tryckta reklamblad när det finns digitala kanaler? För att de flesta ser det som enda chansen att exponera en bra prisbild utanför butik. Tillsammans med Eminent Reklambyrå utmanar ICA Malmborgs normen genom ett framgångsrikt pilotfall baserat på flera noga genomtänkta steg.


  • https://eminentreklambyra.se/wp-content/uploads/2019/10/malmborgs-large.jpg


En bred kampanj i media och butik riktad mot kunderna informerar och väcker uppmärksamhet. Personalen tränas att fånga upp nyfikna kunder på golvet för att få dem att anmäla sig till det digitala veckobrevet som delvis ersätter det tryckta utskicket.

Veckobrevskampanjen stöttas av en digital kampanj med syfte att få kunderna att förstå värdet av en digital relation. Att tacka ja till veckobrevet innebär – förutom digitala Malmborgsbladet – goda recept, veckans middagstips och unika e-posterbjudanden. Målet är kundernas förståelse för de positiva mervärden en digitalisering innebär.

Efter en intensiv period med riktade kampanjer stängs den analoga dörren till kunderna över en natt. Men det gör ingenting, för man har framgångsrikt öppnat en annan dörr som rymmer mer och många fler. Fruktade försäljningstapp uteblir. Från kunderna hörs ”Det var på tiden!”. Miljövinsten talar ännu högre – man sparar över två miljoner tryckta reklamblad per år bara i Lund.

Sammanfattning: Allt går att digitalisera om man gör det rätt. Folk lär sig! Och många träd kan man spara – det handlar nog om en skog.

Söker du en byrå som är bra på både kommunikation och relationer? Välkommen att kontakta Eminent, så berättar vi mer om vad du vinner på att välja en husbyrå.

Kontakt

Oskar Lärn

VD, projektledare
+46 704 - 95 82 14
oskar@eminentreklambyra.se