In Okategoriserade

Native marketing eller banner-annons. Skillnader och fördelar.

Du vill satsa digitalt och funderar på var dina annonspengar gör mest nytta. Native marketing börjar bli stort men vanlig banner-annonsering känns kanske mer bekant. Här reder vi ut för och nackdelar med de två alternativen. Men låt oss först definiera vad en native-annons är. Så här säger IAB Sverige:

”Annonsering som följer samma beteende som resterande innehåll och är utformad så att användaren upplever det som en naturlig del av plattformen.”

Nästa steg blir att ta en titt på skillnaden mellan native och banner-annonsering.

Så här kan en native-annons se ut

Native marketing

En native-annons består av en puff (ovan), som är en klickbar bild och rubrik, samt själva artikeln som ligger på tidningens plattform.

En native-annons är en företagsannons som ligger på en digital plattform, ofta på en tidnings hemsida men native kan finnas på olika sorters digitala plattformar. Den är utformad för att likna annat redaktionellt material och passar bra in i det övriga innehållet. På Eminent har vi genomfört ett antal native marketing-kampanjer, främst på Sydsvenskan/HD. Eftersom en nativeannons är köpt reklamyta måste den särskilja sig från det redaktionella materialet. Det gör man genom att märka inlägget med ordet ”annons”, ange avsändare och markera med en avvikande färg.

Så här kan en banner-annons se ut

Banner-annons Sydsvenskan.

Det här är ett exempel på banner-annons som ligger på Sydsvenskans hemsida.

En banner-annons är även den en digital företagsannons. Den kan ligga på vilken hemsida som helst men på Eminent arbetar vi huvudsakligen med banners som ligger på olika tidningars hemsidor. En banner ser ut som en annons, kort och gott. Det är kort och koncist som gäller, en banner passar utmärkt när man har ett konkret erbjudande att lyfta fram. Genom att klicka på bannern kommer man oftast till annonsörens hemsida.

Fördelar med native marketing
Med rätt innehåll kan man få väldigt högt engagemang på nativeinnehåll. Det är också ett väldigt bra sätt att bygga varumärke långsiktigt. Men även vad gäller varumärkeskännedom, uppfattning och köpintention ligger native mycket bra till jämfört med andra typer av medier.

Native-annonser påverkas inte av annonsblockerare. Många har idag valt att installera tillägg i sina webbläsare för att undvika annonser (ad blockers). Med en adblocker döljs annonserna. Native-annonserna är dock inte annonser i ordets verkliga mening utan en del av det redaktionella innehållet.

Man har också sett att besökarna spenderar betydligt längre tid med native-innehåll än på en traditionell bannerannons. Studier visar att man lägger lika lång tid på en native-annons som på det redaktionella innehållet.

Fördelar med banners
Om man snabbt vill få hög uppmärksamhet för ett budskap, snabbt öka varumärkeskännedomen eller driva konverteringar så är banners effektivare än native-annonser. Här är det mer pang på rödbetan som gäller.

Generellt kan man säga att native är bättre i vissa sammanhang, banners är bättre på annat. Vilket som är bäst för just dig beror helt på syftet med kampanjen. Om du vill träffas och ta en diskussion om digital marknadsföring får du gärna slå en pling eller skicka ett mejl.

Recent Posts

Leave a Comment

Kontakta Eminent!

Skicka ett mail, så återkommer vi så fort vi kan.