Native annonsering Eminent Reklambyrå

Native-kampanj positionerar Malmborgs som ansvarsfull miljöaktör

ICA Malmborgs har satt miljörelaterade frågor i fokus under många år. Som ett led i det arbetet ersatte butikerna nyligen sina traditionella plastpåsar med ett mer miljövänligt alternativ. Att på ett effektivt sätt nå ut med detta engagemang till kunder och allmänhet blev en utmaning. Lösningen blev en native-kampanj i Sydsvenskan/HD som resulterade i att Malmborgs stärkte sin position som ansvarsfull miljöaktör.

Hur marknadsför man något komplicerat?
Plastpåsar är ett stort miljöproblem. Från den 1 juni 2017 gäller en ny lag i Sverige som innebär att alla butiker måste informera sina kunder om hur plastpåsar påverkar miljön.

ICA Malmborgsbutikerna i Malmö och Lund har länge haft en utpräglad miljöprofil. Redan innan lagen var påtänkt påbörjade de arbetet med att hitta ett mer miljövänligt alternativ till de traditionella plastpåsarna.
Native annons sydsvenskan
– Syftet var att göra en verklig skillnad. Samtidigt ville vi berätta för våra kunder om vårt miljöengagemang, förklarar Per Tengberg, handlare på ICA Malmborgs Caroli i Malmö. Att välja nya påsar var inte det enklaste. Det är lätt att svänga sig med ordet ”miljövänligt”, men vad betyder det rent konkret?

Många förutsätter att papperspåsar är skonsamma för miljön, något som inte tvunget stämmer. Malmborgs valde att göra en grundlig research innan de lanserade sina kretsloppspåsar. Man tog hänsyn till råvaran, tillverkningsprocessen, trycket, transporterna och om påsen gick att återvinna. Hela kedjan granskades.

– Att föra ut informationen var en utmaning, berättar Per Tengberg. Det här är ett budskap som behöver förklaras ordentligt och det kan vara svårt i traditionella kanaler. I en vanlig annonskampanj finns det varken tid eller utrymme att gå på djupet.

Nativekampanj i Sydsvenskan/HD
– Vi har ett långt samarbete med Eminent. När vi hörde om native-annonsering kände vi att det var helt rätt, förklarar Per Tengberg.
En native-annons kan förklaras som ett redaktionellt reportage som liknar tidningens övriga innehåll. Skillnaden är att den publiceras på köpt utrymme. Det är ett bra val när man ska sprida mycket information.

Kampanjen pågick i två veckor och totalt publicerades tre olika reportage.
– En stor fördel med native är att man kan följa utvecklingen i realtid, förklarar Oskar Lärn, VD och projektledare på Eminent. Om man inte får rätt respons går det att agera direkt. Det kan handla om att skruva till en rubrik eller att byta ut en bild.

Mätbart in i minsta detalj
Uppföljning skedde genom Sydsvenskan/HDs statistikverktyg som är kopplat till Google Analytics. Vanliga mätpunkterna för native-annonsering är: Sidvisningar, konvertering, lästid.
– Våra native-annonser fick lästider som var jämförbara med tidningens redaktionella artiklar. Det är ett ypperligt betyg på att vi gett målgruppen något som verkligen intresserar och engagerar. Bortsett från statistiken tror jag att vi har knutit kunderna närmre oss. Det här har blivit lite av en ”snackis”, både i sociala medier och i butikerna. Målsättningen med kampanjen var att sprida kännedom om butikernas värderingar. Något som jag känner att vi verkligen lyckats med. Vi planerar redan nu att använda konceptet inför liknande satsningar framöver, avslutar Per Tengberg.

 

Most Recent Projects
Kontakta Eminent!

Skicka ett mail, så återkommer vi så fort vi kan.