In Blogg

Förarbetet
När vi tillsammans med kund kommer fram till att vi behöver lyfta eller förtydliga något med hjälp av en illustration, är det viktigt att inte låsa sig för tidigt vid en särskild stil eller teknik. Jag försöker alltid vara öppen för kundens preferenser, om de har några, men om jag ser vad som borde göras så säger jag det så tidigt som möjligt. Därför att även om kunden inte ändrar sin ursprungliga uppfattning så gynnas processen av att ifrågasättas och tittas på utifrån fler infallsvinklar.

Innan vi startar brukar jag försöka ta reda på:

”Varför gör vi illustrationen, vad vill vi uppnå?”
”Hur (var) ska den användas (utöver det omedelbara)?”
”Vem är målgruppen?”
”Deadline/budget”
”Ska den utvecklas/växa senare?”
”Kommer vi vilja gör fler i samma manér?” 

Moodboard
Baserat på svaren på dessa frågor formas en bild i mitt huvud. Jag förmedlar min idé (i ord eller bild eller både och) för folket i arbetsgruppen.
Det är alltid nyttigt att även visa idén/skissen för kollegor utanför arbetsgruppen.

Till slut presenterar jag skisserna för kunden. Här kan arbetet ta fart åt endera håll. Antingen rakt fram (om jag gjort rätt) eller åt en ny riktning (om jag missuppfattat eller tolkat fel).

Skissarbetet
Det är oerhört viktigt, både för dig och för kunden, att verkligen korra och gå igenom skissen! Ett tydligt och noggrant gjort förarbete/skiss är f-ing crucial för lönsamheten. Om inte du vet vad du ska göra går delar av budgeten åt att gissa och kanske fokusera på vissa saker helt i onödan.

Om inte kunden vet hur resultatet kommer se ut innan ni börjar, så kommer ni antagligen spräcka budget. Var därför supertydlig med vad kunden kommer få. Även om det är obekvämt att ställa dumma frågor i början så är det sjukt mycket mer obekvämt att leverera dumma förklaringar när slutförandet närmar sig. Med det sagt är det självklart viktigt att saker får hända/ändras under arbetets gång. Förutsättningar kan ändras men försök förutse och clear:a så mycket som möjligt. Det kommer löna sig!

Original/leverans
När alla frågetecken och diskussioner är uträttade och avklarade återstår själva uppdraget – dvs framställandet av originalet. Yay! Även här kan förutsättningarna ändras men de bör då bara vara små bumps in the road.

Om Sam
Jag behärskar de flesta teknikerna och kan faktiskt många gånger göra precis vad kunden önskar. Från klassiskt måleri på canvas, akvareller, blyerts eller tusch. Digitalt finns det egentligen ingen (förutom budget/tid) begränsning alls. Foto-retouch och digital kreativ collageteknik eller vektorillustrationer som antingen ska se ut som analoga (medvetet slarvigt och levande) eller exakt och superdetaljerat.

Det är oerhört viktigt för mig att ha koll på trender och utveckling inom form och design så jag ägnar mycket tid (både privat och yrkesmässigt) åt bevakning. Att välja illustrationsstil helt baserat på vad som är ”fett just nu” är inte alltid så lyckat eller hållbart. Jag bevakar och sållar.

Jag målar med allt från sprayfärg till digitala mjukvaror och har traditionell utbildning i måleri och grafiskt tryck (etsningar och litografi etc). Min ingång i reklamvärlden är via illustrationer och fotoretusch. Jag jobbade på FramFab som formgivare och AD-assistent i början av 2000-talet, drev egen designstudio i 5-6 år med främst skivbolag som kunder då jag gjorde musikvideos, lanseringar och varumärkesuppdrag av musikartister. På Eminent har jag jobbat sedan hösten 2007.

Recent Posts

Leave a Comment

Kontakta Eminent!

Skicka ett mail, så återkommer vi så fort vi kan.