Eminent gör kampanj för Stjärnägg åt ICA Malmborgs

ICA MALMBORGS

Kampanj

Eminent sköter all marknadsföring för ICA Malmborgs sju butiker i Skåne. Vi är deras egna husbyrå och tar hand om varumärkesarbetet från strategier på ledningsnivå till exponering i hyllorna. Kampanjer genomförs regelbundet. Ett framgångsrikt exempel är kampanjen för Stjärnägg där varumärkesbyggande och säljdrivande budskap går hand i hand utan att bli påträngande.

För hållbara ägg värpta i Skåne!

I Sveriges matbutiker kommer hönan sällan före ägget. Men Stjärnägg tänker annorlunda. ICA Malmborgs vill lyfta sin lokala leverantör som delar synen på god djurhållning och hållbarhet. Äggförpackningarna frontas väl i hyllorna och har med Eminents hjälp prytts med både ICA Malmborgs design och butikernas egen märkning Lokalt från Skåne som guidar kunderna till hållbara val.

Varumärkesbyggande kampanj

Hjärtat i den varumärkesbyggande kampanjen är två native-annonser; köpta redaktionella artiklar i Sydsvenskan vars innehåll många gånger överträffar de redaktionella artiklarna i klickantal hos läsarna. Artiklarna genererar hög trafik till ICA Malmborgs webbplats, där en kampanjsida för Stjärnägg tar emot läsaren med fakta om god djurhållning kopplad till förmånliga priserbjudanden på de hållbara äggen. Artiklarna sprids även genom en bannerkampanj i Bonniers kanaler (SDS m.fl.). 

Säljdrivande kampanj parallellt

Grunden i den digitala annonseringen drivs genom en Google-kampanj i ICAs regi. Säljkampanjen, som lyfter ett fördelaktigt priserbjudande på de hållbara äggen, stöttas av bannerkampanjer i Bonnier och Schibsteds kanaler samt Meta (Facebook och Instagram). Eminent tar fram ett nytt rörligt grafiskt format för att presentera vara/pris som flirtar med Reels och Stories. Konverteringen blir hög och klick driver trafik till kampanjsidan och ICA Malmborgs veckobrev. 

Kampanjerna möts i butikerna 

Stjärnägg lyfts även i butikernas organiska inlägg på sociala medier och i kundutskick via e-post och brev. Väl i butiken möts kunderna av välbekanta budskap på LED-skärmarna. Varumärkesbyggande innehåll varvat med kampanjerbjudandet i ett manér som följer med ända ut i hyllan där Stjärnäggs förpackningar frontas träffsäkert. 

Sanslös konvertering!

Kampanjen resulterade i en försäljningsökning på 19% det första året och 5% det andra året (trots rådande brist på ägg under det andra året). Den totala ökningen under de två åren översteg prognosen med 25%. Positiva nyheter för både Stjärnägg och ICA Malmborgs.  

Total ökning 2 år: 

25% ökning
över prognos
  

Vill du veta mer?

Kontakta mig.

Oskar Lärn | 070-495 82 14

oskar@eminentreklambyra.se