45% fler väljer Malmborgs först

ICA MALMBORGS VARUMÄRKESRESA

Strategi | Design | Copy | Mediaplan | Performance marketing | Native | PR | SoMe | Digital annonsering | Trycksak

Under 2022 var Eminents uppdrag att öka varumärkeskännedom för ett av Malmös mest anrika aktörer – ICA Malmborgs med 6 butiker i Malmö/Lund. Resultatet blev att antalet personer som såg varumärket som sitt förstahandsval efter kampanjen hade ökat med 45 procent.

Smarta mediaköp

Vi genomförde en digital annonskampanj där fokus skiftades från klickfrekvens till mer djupgående KPIer, som varumärkesbyggande och ökad intention att agera eller köpa.

Vi använde oss bland annat av Schibsteds kanaler för att annonsera priserbjudanden i butikerna veckovis. Kampanjen stöttades parallellt med mer tyngre varumärkesbyggande marknadsföring för att lyfta värden som hållbarhet och närodlat.

Kanaler som nyttjades var annonsering via Bonnier, Schibsted, Meta, nativeannonsering i Sydsvenskan, organiska och sponsrade inlägg i sociala medier och personliga kundbrev.

Digital annonsering lyfter erbjudanden och uppmuntrar köp.

Nativeannonsering i sydsvenskan bygger varumärket.

Siffror som slog i taket

Målgruppens relation till varumärket mättes av Schibsted före och efter kampanjen. I december 2022 hade kännedomen kring varumärket ökat med 6,2%. Antalet som övervägde att handla hade ökat med 23,4%. Och antalet som såg varumärket som sitt förstahandsval hade ökat med hela 45%. The work continues …

Vill du veta mer?

Kontakta mig.

Oskar Lärn | 070-495 82 14

oskar@eminentreklambyra.se